
Het is 2019. Er ligt weer een heel nieuw jaar voor ons. Wat voelt als een nieuw schriftje waar je aan gaat beginnen. Wat zal er komen? Wat we zeker weten is dat er veel gaande is in de wereld, ook in Nederland. Er staat op 2 februari een landelijke actie van gele hesjes gepland, als je het nieuws moet geloven, is er angst voor aanslagen van milieuterroristen en radicale moslims en de onvrede over de verdeling van het geld neemt toe (de rijken worden steeds rijker). Je zou het bijna somber gaan inzien. Dus….
Andere bril
Ik ga jullie vertellen wat ik zie. Dagelijks kom ik in contact met ondernemers die met hun bedrijf de wereld mooier willen maken. Denk aan Kromkommer, die geen soepmaker is, maar werkt aan het verminderen van de enorme berg groenteafval omdat ze toevallig een andere vorm hebben. Dit is al overgenomen door meerdere supermarkten! Ik denk ook aan de 200 ondernemers die aanwezig waren bij de Creathon van de Scale of Significance die zich inzetten om meer aandacht te besteden aan het innerlijk weten in hun organisatie (of die van hun klanten), de waarden en de betekenis.
Ff heen en weer
Toen ik zaterdag twee keer een uurtje in de auto zat, was er op de heenweg een programma over duurzame innovatie met prachtige voorbeelden van Wageningen University die onze agrarische markt verduurzamen en ecologisch verantwoorder maken. Op de terugweg was er een programma over marketing, waarbij jonge ondernemers vertelden hoe zij bedrijven helpen: ‘Als een bedrijf een goed verhaal heeft, een droom, dan moet dat in het hele wezen van het bedrijf merkbaar zijn. Alle mensen moeten dit uitstralen. Maar ook op alle communicatiekanalen.’ Nou, ik heb alle vertrouwen in deze jonge ondernemers, daar gaan we verder mee komen.
Kerstgeschenken
Jarenlang stuurden we elkaar agenda’s en flessen wijn. Maar ook daar is verandering in gekomen. Ik kreeg twee enorm leuke kerstgeschenken, waarvan ik het verhaal met jullie wil delen. De ene is van Schipper Bosch. Het zijn twee theedoeken, zou je denken. Maar nee. Schipper Bosch wil zijn relaties inspireren om met andere ogen naar hun omgeving te kijken: ‘dan wordt een leegstaande fabriek een bijzondere werkplek, een vervallen kantoorpand een culinaire ontmoetingsplaats en deze theedoeken een spannend familiespel.’ En uiteraard twee theedoeken erbij, één met een mens-erger-je-niet-print en één met een dambordprint. Je moet er maar op komen. Maar deze manier van denken hebben we nodig! Daarmee kunnen we de uitdagingen van 2019 wel aan, zeker als we elkaar inspireren om buiten de hokjes te denken.
Met de lego spelen
Een ander kerstgeschenk dat ik kreeg, is van Saminc. Dat haar logo in legoblokjes cadeau geeft. Behalve een mooie intermezzo tussen het hersenwerk door (even lekker met de lego spelen), is het ontwerp van dit logo met bijbehorende handleiding gemaakt door het jonge en creatieve bedrijf Unbrickable, dat jongeren met autisme of ADHD die niet aan het werk kunnen komen een werkplek biedt. Hiermee hebben deze jongeren een kans en ik een mooi intermezzo. Een mooie bijdrage aan de samenleving, alleen al met een kerstgeschenk. En natuurlijk een logo van lego dat pronkt op mijn werkplek van onze samenwerkingsparter Saminc.
Muziek blijven maken
Kortom ik ben vooral positief gestemd over wat de toekomst ons gaat brengen. En ja er zullen misschien onlusten komen, want als we met zijn allen op een duurzame, verantwoorde en bewuste manier gaan ondernemen en leven, dan komen de personen en bedrijven die dat niet doen in het nauw. Zij zullen terugslaan. Sommige mensen die actief bouwen aan de nieuwe economie worden ook bedreigd. Maar moet dat ons tegenhouden? Het is niet meer tegen te houden! Het gebeurt. Je kan maar beter meedoen. En mocht de wereld dan toch ten onder gaan, dan zal ik net als het orkestje in de film Titanic tot het einde blijven muziek maken!