In mijn vorige bijdrage schreef ik over de waarden waarvan ik hoop dat ze na deze crisis meer aandacht krijgen: een samenleving die socialer, eerlijker en eenvoudiger is.
Daarbij gaat het ook over een economie gericht op people, planet én profit. Het streven naar winst is essentieel om vernieuwing te realiseren. Bedrijven die nu in het gat springen van de productie van mondkapjes in Nederland doen dit niet alleen om een tekort op te lossen maar daar hoort ook een verdienmodel bij. Daar is niets mis mee.
In de financiële crisis van 2008 hebben we gezien hoe het streven naar winst ook kan ontsporen. Helaas heeft de financiële sector daar weinig van geleerd. De snelle economische groei van de afgelopen decennia heeft vooral welvaart gebracht maar niet voor iedereen en het collectieve welzijn heeft geen gelijke tred gehouden.

Individueel of collectief belang

Sinds de jaren ’90 werd individualisme de norm. Marktdenken, je mag geen dief zijn van je eigen portemonnee etc. Enkele jaren geleden ging bij Peer! het gesprek aan de lunch over overstappen van energieleverancier en hoeveel je dat kan opleveren. Ik vertelde dat ik kort daarvoor was overgestapt en nu ietsje meer betaalde en daarmee bij de groenste leverancier zat. Ik denk dat mijn ‘winst’ het grootste was. Investeren in de toekomst vraagt om investeren in het gezamenlijk belang. Uiteindelijk komt dat het welzijn van allen – en dus ook van het individu – ten goede.

Een stapje terug

Krimp betekent dat we allemaal een stapje terug moeten. Na de vorige crisis schreef ik in een blog over ‘een stapje terug’:
Stel dat we met elkaar besluiten dat we het in – zeg 2005 – toch goed hadden en we gaan terug naar het salarisniveau van 2005. En dan gelijk maar de topmanagers in de publieke sector naar het niveau van een ministerssalaris. (Ja, ik weet het: Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren – Elsschot). Volgens mij zou er dan heel wat verongelijktheid omgezet worden in ontspanning, plezier en solidariteit. Utopie of een kwestie van geduld?

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Optimized with PageSpeed Ninja